Grundskola och gymnasium Skolan
förmedlar inte bara kunskaper, utan även kunskapsglädjen. Här lär man
sig hur man bäst tar till sig ny kunskap. Varje övergång till en högre
klass innebär nya utmaningar, både för eleverna och även för lärarna,
som ska guida ungdomarna.
Björn
Liljeqvist har sedan 2002 lärt ut studieteknik till både studenter och
lärare. Bland gymnasier vi samarbetat med kan nämnas Polhemskolan i
Lund, Alléskolan i Hallsberg och Kitas gymnasium i Göteborg.
Nedan hittar du populära kurser och föreläsningar, men vi är självklart öppna för andra upplägg som fungerar på just din skola.
![](Frimarken/3applenB.jpg) |
Plugga
smart! Föreläsning om studieteknik för eleverna
"Detta
borde vi fått lära oss tidigare!" – Det är den
vanligaste
kommentaren vi får. I denna föreläsning får eleverna en ögonöppnare
kring hur mycket mer de kan lära sig genom att plugga på ett lite mer
medvetet sätt, med beprövade metoder. Olika ämnen kräver lite olika
ansats och tyngdpunkten i föreläsningen ligger på praktisk tillämpning.
Föreläsningen kan följas upp av workshops i mindre grupper. |
![](Frimarken/larare.jpg) |
Studieteknik för lärare – kurs Hur
får vi in studieteknik i den redan fullspäckade planeringen? På kursen
diskuterar vi hur man bäst inkorporerar de tre stegen Före, Medan och
Efter i den dagliga undervisningen. Vi djupdyker också i färdigheter
som förberedelse och planering, aktiv inlärning med associationer,
speed reading, konkretisering och sammanfattningar samt systematiska
repetitioner vid rätt tillfällen. |
![](Frimarken/larare2.jpg) | Studieteknik för lärare – föreläsning För
att samla ihop gruppen håller vi en föreläsning med två delar: En
inledande del, där vi berättar om de klassiska studieteknikerna,
indelad enligt vår trestegsraket Före, Medan, Efter. Sedan inbjuder vi
till diskussionsforum, där vi rätar ut frågetecken och gemensamt
funderar kring hur studieteknik kan bli en del av den dagliga
undervisningen. |
![](Frimarken/lasa2.jpg) |
Lästeknik för lärare
Prov, inlämningsuppgifter, mail, läroplaner, intressanta artiklar och
nya läroböcker, ännu mera mail. I vårt kunskapssamhälle gäller det att
hänga med – och att hinna med. Kursen ger dig verktygen att öka din
läshastighet och faktiskt också läsförståelsen. Vi går igenom olika
lästekniker för olika slags texter. |
![](Frimarken/sprak2.jpg) |
Minnesteknik
för glosor och fakta
Ett bra
sätt att introducera studieteknik för
unga personer är genom minnesteknik. Man ser nämligen omedelbart att
det ger resultat. Att snabbt kunna lära sig - och komma ihåg! - långa
rader av glosor på tyska, spanska, kinesiska osv, eller namn på växter
och huvudstäder kan ge vem som helst ett nytt självförtroende, som lätt
smittar av sig till andra ämnen. Det är emellertid inte självklart hur
man ska använda minnestekniker för att ha verklig nytta av det i
studierna. Här får ni lära er hur man tillämpar det i undervisningen. |
![](helhetssyn.jpg) | Helhetssyn Vem
påverkar elevens syn på studier? Svaret kan se ut på många sätt, men vi
har ringat in tre viktiga yttre faktorer: Lärare, andra elever och
hemmet. För att påverka den enskilda elevens syn på sitt lärande krävs
att alla dessa tre grupper är införstådda och samarbetar mot ett
gemensamt mål. |
|